Afbeelding

De kracht van kunst op OBS Branding

Algemeen 815 keer gelezen

Brielle - De projectweek van OBS Branding stond afgelopen week in het teken van kunst. Met elkaar bespraken de kinderen van de groepen 1 t/m 8; wat verstaan we onder kunst en hoe krachtig kan kunst zijn? Ze hebben kennis gemaakt met verschillende kunstenaars uit Nederland maar ook met internationale kunstenaars.

OBS Branding is een zogenaamde vreedzame school. Hierbij wordt naast de kernvakken (taal, rekenen, schrijven) ook aandacht gegeven aan sociale vaardigheden en burgerschapsvorming. Naast techniek lessen wordt ook invulling gegeven aan creativiteit op het gebied van kunst. Dit hebben ze de afgelopen periode gedaan door naar kunst te kijken, te benoemen, te waarderen en te maken.

Tijdens de projectweek hebben de kinderen groeps-doorbroken gewerkt. Dat betekent dat kinderen van alle leeftijden, uit de verschillende groepen, met elkaar aan een project werken. Zo kregen zij workshops over verschillende kunstenaars zoals o.a. Monet, Vermeer en Kandinsky maar ook over 3D kunst en beeldhouwwerken.

Uiteraard gingen de kinderen zelf ook aan de slag om een kunstwerk te maken. Daarbij werden de groepen aan elkaar gekoppeld; de kleuters gingen aan de slag met kinderen uit de groepen 5 en 6, de groepen 3 gingen aan de slag onder begeleiding van de groepen 7 en 8.

Thysia Jansson, leerkracht van OBS Branding: “We hebben genoten van de kwaliteiten en talenten van leerlingen die juist nu naar boven kwamen, technisch inzicht, samenwerken en oog voor detail hebben.

Het is geweldig om te zien hoe de oudere kinderen hun verantwoordelijkheid nemen om de jongeren kinderen te helpen om een mooi kunstwerk te maken. Het groeps-doorbroken werken vinden alle kinderen ontzettend leuk om te doen en is bovenal heel leerzaam!”

Om alle kunstwerken goed te kunnen laten zien, was vorige week vrijdag de school omgetoverd tot een waar museum. Ouders en belangstellenden konden een toegangsbewijs kopen om alle kunstwerken te bewonderen. De prijs van het toegangsbewijs mochten de ouders zelf bepalen, want de opbrengst wordt gebruikt voor steun aan de slachtoffers van de aardbeving in Syrië en Turkije. Maar liefst 1000 euro is opgehaald!

De kracht van kunst is groot, dat blijkt maar weer op OBS Branding!

Afbeelding
Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Het laatste nieuws