Tim ziet graag de oude spoorbaan in ere hersteld.
Tim ziet graag de oude spoorbaan in ere hersteld. Foto: M. de Haas

Update metropetitie

Actueel 1.523 keer gelezen

Onlangs heeft de 19-jarige student Tim Sekac uit Amsterdam een online-petitie opgericht om de Rotterdamse metro vanuit Spijkenisse via twee lijnen over heel Voorne-Putten door te trekken. Die petitie heeft nu inmiddels al 940 ondertekeningen bereikt en wordt momenteel ook steeds serieuzer op Voorne-Putten. Hij is zelfs al bereikt door fractievoorzitter Ben van Stijn van de PvdA in Brielle, die in september dit jaar een informatie-avond gaat organiseren ergens op Voorne-Putten, waar naast Sekac zelf ook andere diverse partijen aanwezig zullen zijn waaronder RET, Stadsregio Rotterdam, Metropoolregio, Milieu-en-infrastruct, iemand van de PvdA in Vlaardingen (die een woordje over de metro naar Hoek van Holland gaat doen), iemand van de provincie Zuid-Holland en iemand van de Tweede Kamer/Groenlinks. Uiteraard mogen ook de burgers zowel voor- als tegenstanders een woordje doen.

Dat is al één stap, maar Tim is nog niet klaar. Want hij heeft ook een plan voor het verbeteren van het verkeer op de N57. Dat gaat als volgt:

De N57 is ook een smalle eenbaansweg, die net als de A15 dagelijks in de file staat, vooral in de zomermaanden als mensen op vakantie naar Zeeland gaan. Medio 2022 - 2024 zal de N57 nog drukker worden, want dan wordt de Blankenburgertunnel van Maassluis naar Rozenburg aangelegd, waardoor het verkeer op deze weg alleen maar zal gaan toenemen. Ook zullen er veel meer file's, auto-ongelukken en ook milieuvervuiling komen. Deze tunnel wordt aangelegd, zodat men niet meer hoeft om te rijden.  Want stel men reist (per trein of auto) vanuit steden als Den Haag of Amsterdam naar Zeeland. Dan moet men helemaal omrijden via Rotterdam, Dordrecht en Bergen op Zoom om zo in de provincie Zeeland te komen. Dat is een gigantische omweg om zowel per trein als auto drie uur lang te reizen. Met die tunnel zal het een stuk makkelijker en sneller zijn, want dan kan men vanuit Den Haag en Amsterdam etc. zo door die tunnel via een rechte lijn over de N57 naar Middelburg of andere plaatsen in Zeeland rijden. Omdat het verkeer op de N57 zal toenemen heeft Tim nog een oplossing bedacht:

Als er nou ook eens een nieuwe spoorlijn van circa 82 km wordt gebouwd van Delft naar Middelburg, die parallel zal lopen aan de N57. Deze spoorlijn zal dan onder andere stations moeten krijgen in  Maassluis, Rozenburg, Zwartewaal, Vierpolders en Nieuwenhoorn. Ook op de andere eilanden komen stations, zoals Goedereede, Ouddorp, Ellemeet, Burgh-Haamstede, Ruiterplaat en Veere. En als het spoor vanaf Middelburg nog circa 23 km verlengd wordt naar het Belgische treinstation in het dorpje Knokke, kan men ook zo met de trein naar de Belgische stad Brugge gaan rijden. Dit zal volgens Tim ook veel klimaatvoordelen opleveren, want zo kunnen veel meer mensen hun auto laten staan en de trein pakken. Dan kan het verkeer verdeeld worden over de trein en de auto of bus op de N57, en dan kunnen mensen veel sneller, schoner, duurzamer, en betrouwbaarder van A naar B reizen. Ook werd het volgende punt/probleem ontdekt:

De huidige Intercity van Vlissingen/Middelburg naar Amsterdam rijdt nu nog via Goes, Bergen op Zoom, Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam, Schiedam, Delft, Den Haag, Leiden, Heemstede en Haarlem. Deze intercity zal volgens de Spoorvisie 2040 een nieuwe route over het hogesnelheidsspoor krijgen, en deze zal dan na Roosendaal alleen maar stoppen in Rotterdam en luchthaven Schiphol met eindbestemming Amsterdam. Daar zit een voordeel in voor de provincie Zeeland. Inwoners kunnen dan veel sneller naar de randstad  reizen in maar circa één uur en drie kwartier in plaats van drie uur. Maar het nadeel is dat andere steden als Haarlem, Heemstede, Leiden, Den Haag, Delft en Dordrecht dan hun rechtstreekse treinverbinding met Zeeland kwijt zullen raken. Reizigers uit die steden zullen dan moeten overstappen. Tim dacht dus: Als er nou eens een spoorlijn gebouwd wordt van Delft naar Middelburg/Brugge langs de N57, dan zou daar dan een intercity van Haarlem naar Brugge overheen kunnen rijden via Heemstede, Leiden, Den Haag, Delft, Maasluis, Rozenburg, Zwartewaal, Vierpolders, Nieuwenhoorn, Goedereede, Ouddorp, Ellemeet, Burgh-Haamstede, Kamperland, Veere, Middelburg, Vlissingen en Breskens. (Misschien kan er nog ook wel een stoptrein over deze lijn rijden, zodat die IC niet overal hoeft te stoppen. In ieder geval zal deze lijn dan veel voordelen hebben als:

1. Haarlem, Leiden, Den Haag en Delft raken niet hun rechtstreekse treinverbinding met Zeeland kwijt;

2. Met deze nieuwe spoorlijn hoeft men met zowel de trein als auto niet meer via die gigantische omweg te reizen langs Rotterdam, Dordrecht en Bergen op Zoom; 

3. Het wegverkeer op de N57 zal flink gereduceerd worden, en de dorpen langs de N57 zullen veel beter bereikbaar worden; 

4. Met deze nieuwe spoorlijn wordt niet Alleen Zeeland maar ook België beter bereikbaar!

Op het eiland Voorne-Putten zal men dan ook vanuit de verlengde metrolijnen vanuit Spijkenisse naar de Maasvlakte ook over moeten kunnen stappen op de spoorlijn langs de N57 en andersom.

Over het doortrekken van de metro wil Tim ook nog wel wat kwijt.

De score op de petitie van de verlengde metrolijn is positief, en heeft zoals boven beschreven staat zelfs al de PvdA van Brielle bereikt. Hoewel de reacties overwegend positief zijn, zijn er ook een aantal negatieve reacties:  H

1. Met verlenging van de metro komt er ook gelijk meer criminaliteit deze kant op;

2. De metro zal het landschap zeer gaan vervuilen, en voor overlast zorgen;

3. De metro zal heel veel buslijnen op Voorne-Putten de kop kosten;

Daar wil Tim (ook namens de partijen die met hem meewerken) op reageren:

1. Tijdens de avond in september wordt ook de politie uitgenodigd, om dat onderwerp bespreekbaar te maken, en om dat tegen te kunnen gaan. 'En dan nog eens wat: Criminaliteit heb je overal, en criminelen hebben niet per se een metro nodig om van de ene plaats naar de ander te reizen. Die Lui kan net zo goed in hun eigen auto of de bus stappen, dus waar hebben we het over?'

2. De metro zal niet zoals sommige mensen misschien denken over een grote grijze lelijke betonnen viaduct dwars door het landschap gaan zoeven. Hij gaat als sneltram met bovenleiding over de oude spoordijken rijden, de stoomtramroutes Spijkenisse - Oostvoorne en dan door naar Maasvlakte, en Spijkenisse - Hellevoetsluis ook door naar Maasvlakte. 'Wat de overlast betreft: daar worden voorzieningen voor bedacht zoals: geluids- en privacy wallen, waardoor voornamelijk mensen die vlak langs de oude spoordijken wonen er zo min mogelijk last van krijgen. Daarbij is een sneltram helemaal niet vervuilend, een dieselbus die van Spijkenisse naar andere plaatsen op Voorne-Putten rijdt, en een A15 waar dagelijks file op is, vol met die benzine auto's dat wel. Dus waarom wordt daar nooit over geklaagd dan?'

3. De buslijnen zullen ook aan de orde komen op de informatie-avond, en wellicht worden ook deskundigen uitgenodigd om daar een zegje over te doen. Mensen op het eiland die naar Rotterdam reizen met bus en metro, zullen dan misschien inderdaad wel verder moeten lopen naar een metro/sneltramhalte maar raken beslist niet hun OV-verbinding kwijt. Sterker nog: Zo kunnen ze rechtstreeks naar de stad reizen, zonder überhaupt over te stappen!

Voor nu moeten Tim's petities nog allebei minstens de 1.000 ondertekeningen bereiken, voordat hij ze kan overhandigen aan partijen die hierover gaan. Met zijn Metropetitie is dat al bijna gelukt, die heeft nu inmiddels 940 ondertekeningen bereikt, dus nog 60 te gaan en dan kunnen er alvast volgende stappen gezet worden. Tim's Spoorpetitie heeft op dit moment 362 ondertekeningen, ook niet slecht maar dat kan ook zoals Tim al aangaf beter met 1.000 of meer.

Bent u het met Tim eens? Steun dan hier zijn petities:

de metropetitie

de treinpetitie
 

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Het laatste nieuws