De races voor zijspannen zijn altijd goed voor motorspektakel van de bovenste plank (Foto: Wil van Balen)
De races voor zijspannen zijn altijd goed voor motorspektakel van de bovenste plank (Foto: Wil van Balen)

Rockanje Classic Races: zonnig feestje voor de liefhebbers

Algemeen 1.007 keer gelezen

Rockanje – In het millenniumjaar 2000 keerden ze vooral dankzij de inspanningen van Klaas Kars terug in Rockanje, de motoren die van 1959 tot en met 1973 voor een jaarlijks hoogtepunt zorgden in de straten van de badplaats. En in het afgelopen weekeinde waren ze er alweer voor de 21ste keer in hun klassieke gedaante.

In de vorige eeuw waren het echte motorraces en maakte Rockanje deel uit van een circuit dat meetelde in de serie waarin de meest regelmatig presterende motorcoureurs zich na de laatste race kampioen mochten noemen. 

Onmogelijk
De races in die vorm terughalen naar Rockanje bleek 27 jaar na de laatste traditionele editie onmogelijk, maar in zijn speurtocht naar wat wel mogelijk was ontdekte Kars destijds dat er in Nederland een levendig circuit was waarin klassieke motoren van 1973 en ouder nog altijd rondreden, liefdevol gekoesterd, vertroeteld en onderhouden door hun trotse eigenaren. En zo werden de Rockanje Classic Races geboren. Demonstratiewedstrijden van historische motoren die niet jonger mochten zijn dan ‘bouwjaar ’73.

Knalsucces
En vanaf de eerste editie ‘nieuwe stijl’ waren de wat in de volksmond gewoon ‘de motorraces’ werden genoemd een knalsucces. Letterlijk en figuurlijk, want de klassieke motoren hadden nooit te maken gehad met de geluidsbeperkende maatregelen die er in de afgelopen decennia op de motorwereld zijn losgelaten. En niemand die maalt om ‘pokkenherrie’ die een keer per jaar ronde de Tweede Slag van Rockanje te horen is. Die herrie maakt de races juist tot wat ze zijn. Het hoort erbij.

Gevarieerd
En afgelopen zaterdag vormde de inmiddels 21ste editie van de motorraces ‘nieuwe stijl’ geen uitzondering op de ongeschreven regel die al sinds 2000 zegt dat het feest is als de motoren rijden in Rockanje. Steven Zoon, die alweer sinds 2015 de voorzittershamer hanteert van de in 2009 opgerichte Stichting Historische Motorrace Rockanje, die sindsdien tekent voor de organisatie van de Rockanje Classic Races, genoot net als de vele toeschouwers van het gevarieerde programma.

Vrijwilligers
‘Maar deze dag kan alleen maar plaatsvinden’, benadrukte Zoon, ‘omdat we hier in Rockanje een groep vrijwilligers hebben die klinkt als een klok. Die mannen en vrouwen doen er echt alles aan om de races tot een succes te maken. Er zijn in de afgelopen jaren al heel wat soortgelijke evenementen in Nederland verdwenen. En niet alleen motorevenementen. Want zo’n beetje elk evenement heeft te lijden onder het gebrek aan vrijwilligers.

Geoliede machine
‘De maatregelen rondom corona hebben ook veel evenementen de doodsteek gegeven,’ weet Zoon. ‘Zeker de festivals die het daarvoor moeilijk hadden. Maar hier in Rockanje hebben de Rockanje Classic Races er kennelijk geen last van. We hebben een ploeg van 85 tot 90 vrijwilligers, waarvan een flink deel elk jaar rondom het weekeinde van de races gewoon een week vrij neemt om het circuit op te bouwen en de veiligheidsmaatregelen door te voeren die zijn vereist om de races te houden. Die ploeg werkt als een geoliede machine. Ik ben echt zo ongelooflijk trots op wat ze elk jaar aan werk verrichten. Dat kan ik niet vaak genoeg zeggen.’ 

Gegil
Tot in Oostvoorne en Hellevoetsluis was het gegil van de opgevoerde motoren te horen afgelopen zaterdag. En het zonnetje, dat vooral het westen van het land en de kust net op tijd in de tot dusver vrij koude lente doorbrak, maakte van de 21ste historische motorraces van Rockanje een gedenkwaardige editie. Gaat het bij historische motorraces nou wel of niet om winnen? Na 21 edities is die vraag nog steeds moeilijk te beantwoorden. Het is ‘ja en nee’. Elke bezoeker en elke deelnemer weet dat er machines zijn die oneindig veel sneller zijn, veel en veel meer vermogen hebben. En dat er coureurs zijn die veel talentvoller zijn. Kijk maar naar de grote races op de internationale circuits. 

Ongelijk
Maar de door de grote merken en het nog veel grotere geld beheerste motorwereld is niet wat de liefhebbers van de historische motorraces boeit. Wie avond aan avond in zijn schuurtje ligt te sleutelen en te hobbyen om net dat beetje méér vermogen uit de motor te kunnen halen, zit niet te wachten op de niet te bestrijden overmacht van de professionele fabrieksmachine bereden door wellicht de beste en talentvolste, maar ook de door het grote geld gesteunde fabriekscoureur. Dat is een strijd die zo ongelijk is, dat hij niet leuk meer is. Ja, dertig jaar geleden, toen mannen als Wil Hartog en Jack Middelburg op onze eigen nationale TT van Assen als een soort semiprofessionele rijder de grote fabrieksmerken nog wel eens een nederlaag wisten te bezorgen, toen wilde de jongensdroom van de kleine kansloze die het toch wint van de grote favoriet nog wel eens werkelijkheid worden.

Nostalgie
Maar het ‘grote geld’ heeft allang gewonnen in de motorracerij, dus rest nog slechts de hang naar nostalgie. De zoektocht naar de wedstrijden waarop eigen inventiviteit en vaardigheid nog een kans krijgen. En zulke wedstrijden worden gecoördineerd door de vereniging van historische motoren aan wie de Stichting Historische Motorrace Rockanje afgelopen weekeinde weer een dankbaar onderdak bood.
Natuurlijk waren de winnaars in Rockanje afgelopen zaterdag winnaars in een achtergebleven segment van het tot in het extreme doorontwikkelde motorwereldje. Maar het waren wel de besten binnen de eigen, bewust door de organisatie beperkte, afdeling. De categorie waarin geracet wordt als vroeger. En de wereld waarin de helden in de leren pakken nog benaderbaar zijn.

Motorhome
Niet voor niks was er afgelopen zaterdag minstens zoveel belangstelling voor het op het parkeerterrein bij de Tweede Slag ingericht Motorhome, waar de coureurs in campers en caravans al dagen van te voren met hun materiaal kwartier hadden gemaakt en genietend de bewonderende of geïnteresseerde reacties van het langstrekkende publiek in ontvangst namen. Handelaren in ‘oude onderdelen’ deden goede zaken. Motorblokjes verwisselden van eigenaar. Verhalen werden uitgewisseld. Er werd nog net geen benzine en motorolie gedronken, maar de gemeenschappelijke passie schiep een band. Wie de sfeer proefde en het enthousiasme en de gedrevenheid zag van de coureurs, in de meeste gevallen ook hun eigen monteurs, begreep onmiddellijk waarom het circuit van de historische motorraces de deelnemers jaarlijks in alle uithoeken van Nederland brengt. Deelnemen is minstens zo belangrijk als winnen. En waar het circus ook neerstrijkt, overal weten de liefhebbers de motorhelden te vinden. En hebben de mannen van ‘de originele privé-motor en het sleutelen uit liefhebberij’ hun eigen dankbare podiums om het resultaat van hun inspanningen te demonstreren.

Bedevaartsoord
En een speciaal plekje, unieke gelegen binnen het parcours, is de woning van Henk (Henny voor vrienden en bekenden) Meijvogel aan de Waaldrift in Rockanje. Al jaren weten de echte liefhebbers hun ‘Henny’ te vinden. Huize Meijvogel is op de dag van de races een waar bedevaartsoord voor de mensen met benzine in het bloed. Het zijn er inmiddels zoveel geworden dat Meijvogel zelf allang niet iedereen meer kent die op de dag van de motorraces de werf van zijn woning op komen lopen. Maar dat maakt niet uit. De gedeelde liefde voor de motoren maakt dat ze welkom zijn.

Soep, broodjes en cadeautjes
‘Vorig jaar hebben we aan tussen de 350 en 400 bezoekers soep en broodjes uitgedeeld,’ vertelde Meijvogel zaterdag in een drukte bij zijn huis die deed vermoeden dat dat record van vorig jaar in het afgelopen weekeinde wel eens gesneuveld zou kunnen zijn. ‘Ze komen hier kijken naar mijn eigen motormuseumpje. Rennen naar de dranghekken als ze horen dat de zijspannen hun rondjes maken, en komen daarna weer terug om de oude onderdelen en de motoren te bewonderen, die ik hier houd om te restaureren. Er is een groep Engelsen die hier ieder jaar komt ter gelegenheid van de motorraces en dan in het Badhotel verblijft. En natuurlijk is het eerst wat ze na hun aankomst doen, bij mij aanwippen. Brengen ze leuke cadeautjes mee en is het weer een feest van herkenning als ze in mijn museum de spullen zien. Dan onthaal je ze met liefde op een ‘bakkie met een koekie’ toch? Gedeelde passie verbroedert.’ 

Onder anderen sportwethouder Van Orselen opende de 21ste 'nieuwe' historische motorraces van Rockanje (Foto: Wil van Balen)
De woning van Henk (Henny) Meijvogel was weer een druk bezochte 'bedevaartplaats' binnen het parcours (Archieffoto)
Afbeelding
Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Het laatste nieuws