Bestuurder van Spijkenisse Medisch Centrum, Tessa van Maanen (links) neemt in het bijzijn van collega’s kwaliteitslabel in ontvangst uit handen van CEO van Qualicor, Ellen Joan van Vliet (rechts).
Bestuurder van Spijkenisse Medisch Centrum, Tessa van Maanen (links) neemt in het bijzijn van collega’s kwaliteitslabel in ontvangst uit handen van CEO van Qualicor, Ellen Joan van Vliet (rechts). Foto: PR

Spijkenisse Medisch Centrum behaalt label voor kwaliteit en patiëntveiligheid.

Algemeen 1.519 keer gelezen

Het Spijkenisse Medisch Centrum is met vlag en wimpel geslaagd voor het externe kwaliteitsonderzoek van Qualicor Europe. Het behalen van een Qualicor-accreditatie is het belangrijkste kwaliteitslabel voor een ziekenhuis.

Elke dag staan er bij Spijkenisse Medisch Centrum deskundige artsen en medewerkers klaar om de patiënten op een goede en veilige manier zorg te geven. Het bestuur van het ziekenhuis laat periodiek controleren of de zorg die zij levert aan alle kwaliteitseisen voldoet en vraagt naar aanbevelingen om de zorg continu te kunnen verbeteren. Op 21, 22 en 23 maart vond er daarom een kwaliteitsonderzoek plaats door Qualicor Europe, een externe en onafhankelijke organisatie. Drie auditoren bezochten drie dagen het ziekenhuis en spraken met medewerkers, artsen en patiënten over de zorg. 

Het positieve oordeel van Qualicor Europe betekent dat de patiënten in een ziekenhuis komen waar kwaliteit gewaarborgd is en waar iedere dag hard gewerkt wordt om de zorg nóg beter te maken.

Bestuurder Tessa van Maanen spreekt haar trots uit: ‘Wij willen altijd het beste voor de patiënt en hoge kwaliteit van zorg is daar onlosmakelijk mee verbonden. Patiënten moeten van binnenkomst tot ontslag of tot het einde van hun behandeling het vertrouwen hebben dat zij bij ons in goede handen zijn. En dat de zorg die wij bieden op een veilige en goede manier gegeven wordt, hebben wij tijdens het kwaliteitsonderzoek laten zien. Ons motto tijdens de voorbereidingen voor de audit was: we gaan met elkaar laten zien hoe goed we al zijn in de zorg die we leveren én hoe we de zorg in Spijkenisse Medisch Centrum samen steeds beter maken. Samen leren van wat er al goed gaat en verbeteren waar dat kan. Alle collega’s hebben laten zien hoe zij werken en hoe zorgprocessen georganiseerd zijn. Ik ben er ontzettend trots op dat ook door Qualicor – als externe en onafhankelijke organisatie – bevestigd is dat de zorg die wij leveren écht goed is.’

De medewerkers onder andere een groot compliment voor hoe ze het allemaal organiseren met elkaar en hoe trots ze op hun organisatie zijn. Daarnaast werd de manier waarop ze de persoonsgerichte zorg vormgeven genoemd. Wat ook opviel was de bevlogenheid en betrokkenheid van de medewerkers en artsen.

In 2019 behaalde Spijkenisse Medisch Centrum het NIAZ (NIAZ heet tegenwoordig Qualicor Europe) accreditatiebewijs. Met dit overbruggingsonderzoek is de accreditatie verlengd en is het ziekenhuis ingestroomd in het nieuwe systeem van Qualicor Europe. Vanaf nu zullen zij elke 20 maanden in het ziekenhuis een deel van de kwaliteitsvereisten toetsen. 

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Het laatste nieuws