Afbeelding
Foto: Wil van Balen

69% wil oplossing vrachtverkeer Farm Frites

Algemeen 401 keer gelezen

Hellevoetsluis - In juli van dit jaar liet de gemeente een enquête naar het vrachtverkeer van patatproducent Farm Frites uitvoeren. De raadpleging werd door 1453 inwoners ingevuld. 69% van hen zou het liefst een andere oplossing voor het vrachtverkeer van de patatfabriek zien dan de huidige route die zij door Hellevoetsluis afleggen.

In 2019 werd de gebiedsvisie Zuidoost vastgesteld. Hierin werden verschillende wegvarianten genoemd voor het vrachtverkeer. De gemeenteraad besloot destijds dat niet alleen deze varianten onderzocht moeten worden, maar dat er ook gekeken moet worden naar andere mogelijkheden. Farm Frites is van plan de productie te verhogen waarmee zij het maximaal vergunde aantal vrachtwagenbewegingen zullen gaan gebruiken.  Eerder  dit jaar werd een plan van aanpak goedgekeurd door het college waarmee bewoners betrokken werden bij het onderzoek dat is uitgezet bij extern onderzoeksbureau Royal Haskoning DHV (RHDHV). Dit onderzoeksbureau zal met een zogeheten ‘Maatschappelijke Kosten Baten Analyse’ de positieve en negatieve effecten van een alternatieve route worden inschatten. 

In het rapport van RHDHV dat gemeente Hellevoetsluis vorige week op haar website heeft gepubliceerd is te lezen dat de helft van de inwoners van Hellevoetsluis aangeeft problemen te hebben met de huidige route die het vrachtverkeer van Farm Frites aflegt. Hiervan ervaart 72% overlast in de vorm van gevaarlijke situaties op straat zoals bij oversteekplaatsen en plekken waar het de vrachtwagens en fietsers en brommers elkaar kruisen. Het meest genoemd zijn: rotonde bij De Sprong, de kruising van de Plattendijk met de Kooilaan, en de kruising van de Kooilaan met de Vloedlijn. Ook geluidsoverlast door het optrekkende verkeer bij kruispunten wordt door 59% genoemd.  Bijna driekwart van de respondenten ziet liever een andere route om de woonwijken heen dan dat er aanpassingen aan de huidige route worden gedaan. Veel genoemde alternatieven zijn de Patatweg en omleidingen via bedrijventerrein Kickersbloem 3 en Oudenhoorn. De meeste respondenten die overlast ervaren wonen langs de route in de Kooistee of de Struyten. 94% van deze groep komt dagelijks in aanraking met het vrachtverkeer. De groep die geen problemen heeft met de huidige route is voornamelijk afkomstig uit de omgeving van Oudenhoorn. De respondenten is gevraagd of ze zelf een oplossing hebben voor het vrachtverkeer. Het verplaatsen van de fabriek en ook een nieuwe via bedrijventerrein Kickersbloem 3 en Oudenhoorn werd hier genoemd. Een meerderheid van de inwoners die de enquête hebben ingevuld wil betrokken blijven bij de verdere stappen van de gemeente. 86 invullers voornamelijk uit wijken De Kooistee en De Struyten willen actief betrokken blijven en geven aan mee te willen doen aan één van de klankbordgroepen die zullen worden opgericht door de gemeente. 

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Het laatste nieuws