Afbeelding
Foto: Paul de Haas

Socials geschikt voor verkeersinfo aan jongeren

Algemeen 156 keer gelezen

Spijkenisse - Uit een proef met jongeren die regelmatig over de Spijkenisserbrug fietsen, blijkt dat social media geschikt zijn om jeugd te bereiken met verkeersinformatie.

De techniek werkt, een groot deel van de doelgroep is bereikt en de jongeren staan er voor open. Ook is de onderzochte techniek waarschijnlijk breder toepasbaar. De potentie zit vooral in het vooraf aankondigen van geplande werkzaamheden en in het verwijzen naar middelen voor actuele reisinformatie zoals websites of een sms-service. De proef past in het streven van Rijkswaterstaat om samen met de gemeenten Nissewaard en Rotterdam en het Havenbedrijf de bereikbaarheid van Voorne-Putten te verbeteren. Naast deze proef lopen er nog twee andere proeven voor een betere bereikbaarheid: de brugopeningsvoorspeller voor automobilisten en een proef met een fietspont bij de Spijkenisserbrug.

Proef socialmediaberichten
Doel van de proef was om te onderzoeken of het mogelijk is om een specifieke doelgroep te bereiken en deze gerichter te informeren over bruguitval en reisalternatieven. Via Facebook, Instagram, Snapchat en YouTube zijn tijdens twee testweken dagelijks voor langere tijd berichten vertoond die doorlinkten naar een website met informatie over onder andere de alternatieven. Eénmaal gebeurde dit realtime tijdens een daadwerkelijke stremming van de Spijkenisserbrug op 19 februari. Uitgangspunt was dat de jongeren voor vertrek hun telefoon raadplegen. De berichten veroorzaakten geen geluid of trilling om afleiding tijdens het fietsen te voorkomen.

De doelgroep is goed bereikt qua leeftijd en locatie (jongeren uit met name Spijkenisse en Hoogvliet). Door de vormgeving en teksten van de berichten zijn de onderzoekers er ook in geslaagd om een aanzienlijk deel van de fietsers in deze doelgroep te bereiken; ongeveer de helft gaf aan meestal over de brug te fietsen.

Tijdens de stremming zijn in korte tijd 1.682 mensen bereikt. In beide testweken hebben de berichten circa 40.000 mensen bereikt. Dat komt neer op ongeveer 68% van de doelgroep (op basis van leeftijd en locatie). In de eerste testweek is het bericht in totaal ruim 200.000 keer vertoond, in de tweede testweek bijna 400.000 keer.

De onderzoekers concluderen wel dat berichten via social media minder geschikt zijn om realtime tijdens plotselinge bruguitval te informeren. Het bericht staat dan relatief kort online en de ontvanger moet precies op dat moment actief zijn op social media om het bericht te zien. Hoe langer het bericht online staat, hoe groter de kans is dat het gezien wordt.

De komende 10 jaar worden veel werkzaamheden uitgevoerd in de Rotterdamse regio, maar ook in de rest van Zuid-Holland. Initiatiefnemers provincie Zuid-Holland, gemeenten Rotterdam en Den Haag, MRDH, Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en Rijkswaterstaat/Ministerie werken nauw samen met bedrijven, (uitvoerings)organisaties, belangenbehartigers en overige gemeenten aan een gezamenlijke aanpak om de bereikbaarheid in de provincie op peil te houden. Communicatie speelt daarbij een belangrijke rol. De ervaringen en resultaten die zijn opgedaan met deze proef zijn waardevol om te bepalen hoe berichtgeving via social media de komende jaren breder ingezet kan worden.

Proef voor automobilisten 
Sinds 22 januari loopt er ook een proef voor automobilisten op Voorne-Putten. Met een brugopeningsvoorspeller voor de Botlekbrug en Spijkenisserbrug wil Rijkswaterstaat hen via informatiepanelen langs de weg beter informeren of de bruggen beschikbaar zijn. De brugopeningen worden voorspeld aan de hand van het scheepvaartverkeer dat richting de bruggen vaart. Tijdens de proef is eraan gewerkt om de betrouwbaarheid van de voorspellingen verder te verhogen. Deze is namelijk nog niet optimaal. Op dit moment wordt ook deze proef geëvalueerd. Hierbij worden ook de reacties op twee publieksenquêtes meegenomen.

Tot vrijdag 18 juli a.s. staat er een tweede enquête online met deels nieuwe vragen via rijkswaterstaat.nl/brugopeningsvoorspeller. Er wordt momenteel een vervolg van de proef voorbereid om de betrouwbaarheid van de informatie verder te verbeteren. Rijkswaterstaat roept de gebruikers van de twee bruggen op om de enquête in te vullen zodat hun ervaringen gebruikt kunnen worden bij het vervolg van de proef.

Proef met pont
Afgelopen april was een eendaagse proef gepland om bij uitval van de Spijkenisserbrug fietsers over te zetten met een speciale fietspont. Door de Coronacrisis is deze proef uitgesteld tot oktober. Doel van de proef is om te testen of de inzet van een pont voor (brom)fietsers en voetgangers een mogelijk alternatief is om in de toekomst structureel in te zetten bij geplande of ongeplande uitval van de brug.

Kijk voor het laatste lokale nieuws uit Nissewaard op www.grootnissewaard.nl

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Het laatste nieuws