Het verduurzamen van de jachthaven Marina Cape Helius is weer een stap verder met deze drijvende zonnepanelen. Vlnr: Wethouder Schop, Tjeerd Jongsma en Kees Broere.
Het verduurzamen van de jachthaven Marina Cape Helius is weer een stap verder met deze drijvende zonnepanelen. Vlnr: Wethouder Schop, Tjeerd Jongsma en Kees Broere. Foto: Wil van Balen

Haven klaar voor de toekomst met drijvende zonnepanelen

Algemeen 172 keer gelezen

Hellevoetsluis - De gemeente Hellevoetsluis werkt samen met (inter)nationale en lokale partners aan het verduurzamen van de havens. Op verschillende locaties worden pilots gerealiseerd met als doel om de haalbaarheid van innovatieve toepassingen te onderzoeken. Deze week is de pilot 'drijvende zonnepanelen' in de jachthaven Marina Cape Helius gestart.

Drijvende zonnepanelen bieden een mooie oplossingen waar ruimte op land beperkt beschikbaar is. Marina Cape Helius wil graag zelf duurzaam elektriciteit opwekken, maar het dak van het clubhuis is erg klein. In het noordelijke deel van de haven is daarentegen ruimte over; dit deel van de haven is erg ondiep en daarom minder geschikt voor het gebruik voor boten. Daar worden nu 80 drijvende zonnepanelen geplaatst.

"De drijvende zonnepanelen zijn een onderdeel van een proces, Ports Energy en Carbon Saving (PECS) en Duurzaamheidsimpuls Havengebied, waar we al enige jaren mee bezig zijn uit te voeren in Hellevoetsluis", vertelt verantwoordelijk wethouder Schop. "Naast kleine windmolens, en nu dus ook drijvende zonnepanelen, hebben we ook een langdurig project waarbij booteigenaren collectief zonnepanelen kunnen kopen voor hun boot. Maar nu we daadwerkelijk deze drijvende zonnepanelen in de haven hebben zie je eindelijk iets gebeuren."

"Het doel is dat wij uiteindelijk een volledig duurzame haven willen hebben. En we zijn dan ook blij dat we ondernemer Kees Broere bereid hebben gevonden een deel van de haven beschikbaar te stellen voor het verduurzamen." Voorlopig zal alleen deze haven voorzien worden van drijvende zonnepanelen. "Het neemt ruimte in en dat moet je als ondernemer wel willen", aldus de wethouder. Voor de pilot met windenergie komen er windmolens met een hoogte van 5,9 meter en ook zullen er drie kleine windmolens van 2 meter bij de gemeentelijke haven in de Koopvaardijhaven geplaatst worden.

Een deel van de drijvende zonnepanelen dobbert inmiddels al in de haven. En ondanks dat er dit weekend in de bus van Sunfloat werd ingebroken en gereedschap ontvreemd, werkten de mannen en vrouwen na een bezoekje aan de plaatselijke bouwmarkt om het nodige gereedschap te kopen, weer hard door om de overige drijvende zonnepanelen op te bouwen en gereed te maken voor de tewaterlating zodat er straks 80 zonnepanelen drijven in de jachthaven. "Het basisconcept voor deze panelen is in Nederland ontwikkeld en geproduceerd", vertelt Tjeerd Jongsma (Sunfloat). "Bouwen op het water is duur, maar met dit ontwerp heb je een maximale opbrengst van de panelen." De keuze voor leverancier Sunfloat is tot stand gekomen via aanbestedingsprocedure, waarbij is beoordeeld op energieopbrengsten en prijs, maar ook materiaalgebruik, invloeden op de omgeving en ondersteuning. De innovatie van drijvende zonnepanelen zit in eerste instantie in de drijfconstructie.

Het systeem kenmerkt zich door een zeer open structuur. Hierdoor kan lucht en licht vrijelijk in het water onder de constructie komen waardoor het waterleven niet verstoord wordt. De drijver en het frame zijn stevig en eenvoudig te recyclen. De zonnepanelen zelf zijn dubbelzijdig, waardoor de reflectie van het zonlicht wordt meegenomen in de opbrengst. In combinatie met de natuurlijke koeling van het water kunnen de glas-glas panelen daarmee relatief meer elektriciteit opwekken dan op land.

Met de installatie van 80 drijvende zonnepanelen (345 Wp per stuk) wordt jaarlijks een energieopbrengst van 27.000 kWh verwacht, ongeveer 20% van het elektriciteitsverbruik in de jachthaven. Dit bespaart 18 kiloton CO2.

Kijk voor meer nieuws uit Hellevoetsluis op http://groothellevoet.nl

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Het laatste nieuws