Actualisatie verkeers- en vervoersplan Brielle | Voorne-Putten.nl
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=14366063&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=voorne-putten.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=320,321,322,323" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo voorne-putten.nl
Na het eenrichting worden van de Kaaistraat en het Scharloo wordt het kruispunt bij de brug heringericht.
Na het eenrichting worden van de Kaaistraat en het Scharloo wordt het kruispunt bij de brug heringericht. (Foto: )

Actualisatie verkeers- en vervoersplan Brielle

  •   84 keer gelezen

Brielle – Brielle is aan de slag met het actualiseren van het verkeers- en vervoersplan. Het laatste plan dateert uit 2009 en is dus nodig aan vernieuwing toe. Er is sinds die tijd namelijk enorm veel veranderd.

Lennert Onvlee, beleidsadviseur van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) gaf er in de oktobervergadering van de commissie grondgebied een presentatie over. Een punt dat opvalt is dat er sinds 2009 veel meer aandacht is gekomen voor de belangen van voetgangers en fietsers. Op heel Voorne-Putten zullen er extra recreatieve paden bijkomen en worden er snelfietspaden aangelegd. Ten opzichte van 2009, zullen inwoners veel meer inspraak krijgen in de plannen. Prioriteit blijft natuurlijk de verkeersveiligheid. Brielle steekt in dat opzicht gunstig af bij andere plaatsen in de regio.

Een doorn in het oog van oppositiepartijen D66 en CDA is dat er nog steeds geen integraal plan bestaat voor de binnenstad, waarin het circulatieplan concreet is uitgewerkt. De vraag blijft bijvoorbeeld welke straten in de binnenstad eenrichtingverkeer zullen worden en hoe de herinrichting van de hoofdentree van Brielle, de Pieter van de Wallendam, zal worden aangepakt. Ook is er nog niets duidelijk over de ontsluiting van Meeuwenoord en van de nieuwe wijk De Oude Goote. Briellenaren zouden wat D66 betreft nu eindelijk eens moeten weten waar ze aan toe zijn.

Een kleine greep vervolgens uit de plannen die wel door de MRDH adviseur werden vermeld. Er is het voornemen is eenrichtingsverkeer in te voeren in de Kaaistraat voor het verkeer vanuit de vesting. De kruising Scharloo, Slagveld en Kaaistraat zal worden heringericht. Ook het Scharloo en de Botbijlweg worden eenrichting. Berekeningen hebben uitgewezen dat deze wegen dat prima aankunnen.

Parkeren is verder een gevoelig punt in Brielle. Er zullen extra parkeerplaatsen worden aangelegd op het Ravelijn bij de Langepoort. Voor bezoekers van de binnenstad zal een parkeerverwijssysteem worden aangelegd. Daarmee kunnen extra verkeersbewegingen door het zoeken naar parkeerplekken worden voorkomen. Extra parkeerplekken komen er ook in de wijk De Kleine Goote, bij de SOR-flats aan de Ommeloop en in Zwartewaal. Daarnaast zijn er grote regionale opgaven die volgens de MRDH om extra studie vragen. De transformatie van de N57 tot tweemaal twee rijstroken wordt onderzocht. D66 vroeg zich af welke impact het stikstofbeleid van de overheid zal hebben. Wethouder Robert v.d. Kooi zei dit ook spannend te vinden. Hij heeft hiervoor op dit moment nog geen pasklaar antwoord beschikbaar.

Inmiddels heeft, na een motie van D66, wethouder Robert van der Kooi beloofd het door D66 gewenste totaalplan uiterlijk februari aan te zullen leveren.

Lees meer lokaal nieuws op www.brielsnieuwsland.nl


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=14366063&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=voorne-putten.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=320,321,322,323" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=14366067&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=voorne-putten.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=320,321,322,323" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>

Poll

<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=14366064&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=voorne-putten.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=320,321,322,323" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>