I&O geeft in een 'woordenwolk' weer wat bezoekers aantrekkelijk vinden aan het centrum. Hoe  groter het woord, hoe vaker gezegd.
I&O geeft in een 'woordenwolk' weer wat bezoekers aantrekkelijk vinden aan het centrum. Hoe groter het woord, hoe vaker gezegd.

Economie binnenstad doorgelicht

Actueel 136 keer gelezen

Brielle - Bureau I&O heeft begin 2018 in opdracht van de gemeente Brielle onderzocht hoe de economie van de binnenstad ervoor staat. Enerzijds hoopte men inzicht te krijgen of verbeteringen mogelijk zijn en anderzijds wilde men een beeld krijgen van de huidige situatie om deze te kunnen vergelijken met de situatie over vier jaar, wanneer de binnenstads- en havenvisie grotendeels uitgevoerd is.

I&O constateerde dat de werkgelegenheid in de Brielse binnenstad sinds 2012 fors gedaald is, terwijl deze in de rest van Brielle juist toenam. Dat is eenvoudig te verklaren door het vertrek van de scholen, Directzorg Nederland, en Albert Heijn. Alleen bij de horeca was er een behoorlijke groei te zien. De werkgelegenheid groeide er met 20% sinds 2012. In het centrum van Brielle waren er in 2017 totaal 84 verkooppunten. De leegstand bedroeg er 22%.

Parkeertelling
Op 29 januari 2018 is er gedurende een nacht en een dag een parkeertelling uitgevoerd in het centrum van Brielle. De bezettingsgraad in het telgebied bereikte er overdag een kritisch niveau van 88% en 's nachts van 73%. In deze cijfers zijn de parkeermogelijkheden bij Jumbo, Action, AH, en het evenemententerrein niet meegeteld. In de straten rond het gemeentekantoor en op het Scharloo kwam men zelfs uit op percentages tussen de 90 en 100%. Een oorzaak is vermoedelijk het parkeren door Brielse ambtenaren. Helaas kreeg bureau I&O geen opdracht voor tellingen in het gebied rond de Langestraat en Voorstraat. Het is bekend dat bewoners daar 's avonds vele rondjes moeten rijden voor ze een plekje kunnen vinden, en hun auto vaak honderden meters van hun huis moeten parkeren.

Evenementen en bezoekers
Brielle heeft voor een stadje met 17.000 inwoners veel evenementen en attracties. Van 26 evenementen is het bezoekersaantal geschat op basis van cijfers van de politie, de Brielse belangenvereniging, of van de organiserende partij. Met 25.000 bezoekers steekt het 1 aprilfeest er met kop en schouders bovenuit, met als goede tweede Brielle Blues met 18.000 bezoekers. Grote publiekstrekkers zijn ook het Sinterklaashuis (10.000 bezoekers), de twee kerstweekenden (10.000 bezoekers), het Historisch Museum (9.000 bezoekers), het Bevrijdingsfestival (8.500 bezoekers) en het Foodfestival (8.000 bezoekers).

Waardering bezoekers
In het voorjaar van 2018 werd aan totaal 269 bezoekers gevraagd naar hun waardering voor de binnenstad. De horecavoorzieningen en de lokale gastvrijheid scoorden goed, evenals de culturele voorzieningen en bezienswaardigheden. Het winkelaanbod wordt echter relatief minder goed gewaardeerd, al kreeg het toch nog wel een ruime voldoende. De compleetheid van het aanbod scoorde rond een zesje.

Lees meer lokaal nieuws op www.brielsnieuwsland.nl

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Het laatste nieuws