Een schetsidee van HDK architecten voor de Turfkade. De beleving van het water moet daar beter worden, vindt men
Een schetsidee van HDK architecten voor de Turfkade. De beleving van het water moet daar beter worden, vindt men Foto: Liesbeth Speelman

Brielle wil aantrekkelijke, levendige binnenstad

Actueel 273 keer gelezen

Brielle – Winkels verdwijnen. In de haven is het stil. Voorzieningen, zoals de bibliotheek, vertrekken naar omliggende wijken. Het gemeentebestuur van Brielle gaat er wat aan doen, maakte het vorige week bekend. Onder het motto "We hebben goud in handen en dat gaan we nu verzilveren" moeten de plannen voor een vernieuwde, aantrekkelijke en levendige binnenstad over een jaar of tien zijn gerealiseerd.

Aan drie adviesbureaus op het gebied van leisure, water recreatie, retail en horeca is gevraagd oplossingen te bedenken. Ze hebben hun bevindingen neergelegd in de 'Visie Binnenstad- en Haven Brielle 2027'. Bij Briellenaren zal de aanpak tot vernieuwing naast positieve gevoelens mogelijk ook lichte vraagtekens oproepen. Het actief meewerken aan de verplaatsing van AH, de enige supermarkt binnen de vesting, naar een plek buiten de wallen, het vertrek van de bibliotheek uit de binnenstad en het weren van "langliggers" - de vrijwel permanent bewoonde boten – uit de Brielse haven droegen niet bij aan het in stand houden van de reuring binnen de vesting.

De onderzoekers constateerden dat er in Brielle een relatief groot aanbod van winkels is, ondanks dat het aantal sinds 2011 met 16% is gedaald. Er zitten volgens hen echter geen grote trekkers tussen en er is weinig samenhang in het aanbod. Een moeilijke factor is ook dat de huurprijs van de winkelpanden veelal (te) hoog is. Jammer vindt men het dat de beleving van de historische stad in samenhang met eigentijds winkelen onvoldoende uit de verf komt. Het gratis parkeren blijkt erg door het publiek te worden gewaardeerd.

"Creatief, onafhankelijk, avontuurlijk, stijlvol en geneigd tot luxe"

Het merendeel van de Briellenaren wordt getypeerd als 'gezellig, spontaan, sympathiek en nuchter. Daarnaast krijgt een groot deel van de inwoners de - best wel vleiende – classificatie: 'bovengemiddeld creatief, onafhankelijk, avontuurlijk, stijlvol en geneigd tot luxe'. Volgens de onderzoekers lijken ze daarmee zelfs op 'stadse' mensen als Rotterdammers. De match met het huidige winkel- en horeca aanbod in Brielle blijkt daarmee niet optimaal, want dat richt zich meer op publiek met een rustige, op zekerheid gerichte, ingetogen, in cultuur en natuur geïnteresseerde instelling.

Ten aanval!
De bij het onderzoek betrokken inwoners en ondernemers kozen voor het ambitieuze toekomstscenario "in de aanval". Wat hen betreft kan Brielle zich in de toekomst het beste richten op het opzoeken van bijzondere doelgroepen en het versterken van zijn regiofunctie. Enkele punten uit het omvangrijke actieprogramma: de cultuurhistorie en het water meer betrekken bij de stad; zorgen dat het winkelbestand minder versnipperd is; zorgen voor een duidelijke routing.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Het laatste nieuws